Chile, Travel
comments 9

Znów wędrujemy ciepłą ziemią. Trasa W cz.I.

W trek Torres del Paine day 1 (6 of 17)

Podobno, nawet jeśli widziało się już Yosemite i Yellowstone, Torres del Paine robi wrażenie. My widzieliśmy tylko Tatry Szkocję i trochę Norwegii, więc nie dziwiłam się za bardzo, że całą trasę W przeszliśmy z opadniętymi szczękami. W kompletnym zachwycie.

Wszyscy nas ostrzegali, że to Patagonia, że wiatr nas zdmuchnie z powierzchni ziemi, że nie ma zasięgu telefonicznego, a pod koniec marca już chodzi niewielu turystów i można się spodziewać śniegu na szlaku. Ale my, dzielni i odważni (not) na przekór losowi i bogom pogody zdecydowaliśmy się na wejście na szlak. Debata na temat czy iść z zachodu na wschód, czy odwrotnie nie ma końca. Forumowicze nie mogą dojść do konsensusu i jak to Szkoci mówią ‘jury is still out’ który sposób przejścia trasy jest lepszy. My szliśmy z zachodu na wschód. Następnym razem poszłabym w drugą stronę dla porównania. Tak, mam nadzieję na drugi raz. Tym bardziej, żę nasze plany były dość płynne i nie zobaczylismy całego W.

W trek Torres del Paine day 1 (1 of 17)

Po komunalnym śniadaniu w drewnianej budzie na Campamento Las Carretas i słuchaniu o horrorach z myszami w roli głównej czas było zwinąć namiot i ruszyć w drogę. Naszym planem było dojście do Campamento Grey, czyli około 20 km drogi. Plan mieliśmy dość luźny, po drodze jeden camping, jeśli bylibyśmy zbyt zmęczeni.W trek Torres del Paine day 1 (3 of 17) W trek Torres del Paine day 1 (2 of 17) W trek Torres del Paine day 1 (1 of 1)

Ta kropka na horyzoncie to ja.

Trasa do Lago Pahoe była prosta, ale długa. Około 10 km po pagórkach i równinie z widokiem na cały masyw del Paine, wzdłuż Rio Grey, którą płynęliśmy poprzedniego dnia.

Padało trochę deszczu, wiatr wiał nam mocno w twarz i na drodze zobaczyliśmy pierwsze guanaco z tak małej odległości. Podobno to samiec, bo samice trzymają się razem.

W trek Torres del Paine day 1 (5 of 17)

10 punktów dla tego, kto widzi lamę.

J tym razem opowiadał mi fabułę Prometeusza i tak po pewnym czasie doszliśmy do Lake Pahoe, o idealnym kolorze lazurowym, którego nie potrafiłam uchwycić na zdjęciach. Widok był niesamowity, wyszło słońce, ale wiatr nadal wiał bardzo mocno. Niektóre porywy były dość niebezpieczne, zwłaszcza kiedy szliśmy ścieżką, która po lewej stronie miała ścianę skalną a po prawej strome zbocze prosto do jeziora. J parę razy musiał mnie przytrzymać a ja w duchu dziękowałam, że mam kijki.

W trek Torres del Paine day 1 (6 of 17)

DCIM100GOPRO

W trek Torres del Paine day 1 (9 of 17)

Doszliśmy do Refugio Paine Grande i zastanawialiśmy się, czy iść dalej. Było już trochę po południu i szkoda nam było dnia, więc zdecydowaliśmy się iść do Campamento Grey. W razie czego mogliśmy zawrócić. Droga do Grey wiła się wzdłuż jeziora, którym płynęliśmy poprzedniego dnia kajakami.

Do Grey było około 11 km, ale teren był dużo bardziej górzysty, czasem skalisty, parę odcinków szło się korytem strumieni. W pewnym momencie ukazał nam się lodowiec Grey na horyzoncie.

W trek Torres del Paine day 1 (10 of 17) W trek Torres del Paine day 1 (11 of 17)

Tak naprawdę to część ogromnego pola lodowego Campo de Hielo Sur, które kiedyś zajmowało całe południe Chile i Argentyny, a teraz jego odnogi tworzą języki lodowców takich jak Grey, Tyndall czy sławny Perito Moreno w Parku narodowym Los Glaciares. Zlodowacenia i same lodowce zawsze mnie fascynowały, więc zobaczenie Grey po raz pierwszy było dla mnie dużym przeżyciem. Zastanawiałam się, co myśleli odkrywcy z Europy, którzy przepłynęli Atlantyk aż do Patagonii i nagle zobaczyli takie masy lodu. Pewnie nie wiedzieli nawet, że coś takiego istnieje na świecie. Byli zachwyceni czy pomyśleli: e tam tylko dużo zbitego śniegu?

W trek Torres del Paine day 1 (15 of 17)

DCIM100GOPRO

Droga do campingu zaczęła nam się powoli dłużyć, za każdym zakrętem miałam nadzieję, że to już będzie to miejsce.

W trek Torres del Paine day 1 (12 of 17)

To zdjęcię będę pokazywać dzieciom i mówić, że mama była kiedyś podróżnikiem.

Doszliśmy koło 19, kiedy zaczęło się już ściemniać. Grey to bardzo dobrze zorganizowany camping, ale płatny. Rozbiliśmy namiot, mieliśmy nawet możliwość ciepłego prysznica i zrobiliśmy sobie jedzenie. Kuchnia była pełna ludzi, którzy szli całą trasę wokół Torres (tak zwaną trasę O) i następnego dnia kończyli swój trek. Zjedliśmy, umyliśmy garnek i spaliśmy jak zabici. To był bardzo długi dzień i długa trasa jak na nasze możliwości. Ale było pięknie.

W trek Torres del Paine day 1 (16 of 17)

Zastanawiałam się, czy będzie słychać trzeszczenie lodowca w nocy, ale jedynym dźwiękiem były silne podmuchy wiatru.

Poprzednie wpisy z Patagonii:

Filed under: Chile, Travel

by

Nazywam się Małgosia Frej i piszę blog o życiu: moim i świata, który mnie otacza. Moje wpisy to głównie reportaże z podróży, przemyślenia na tematym które mnie poruszają oraz wycinki z mojego życia i pracy jako młody lekarz w Szkocji.

• http://niesmigielska.com/ nieśmigielska.com

czekalam na to! tez mnie fascynują lodowce, ciekawe czy to głównie dlatego ze nie mam ich na codzień 😉 czy moj patagonski/islandzki/nowozelandzki odpowiednik podzielalby nasze odczucia. przez bardzo krótka chwile miesiąc temu rozwazalam czy nie isc na studia i nie zostać glacjologiem.
    i absolutnie nie jest tu “gorzej” niz na Islandii, ja wzdycham do Twoich zdjec.
    musimy wreszcie kupić kijki!

• http://www.thefleetingday.com/ Malgosia Frej

Mnie geografia fascynuje. Czytalam ksiazke o geologii Skye przed pierwszym wyjazdem i potem mialam taka frajde jak wiedzialam co jest co jak tam bylismy.

Moja mama jest geografem i od zawsze nam opowiadala o lodowcach i morenach kemach i osach. Po powrocie analizowaliśmy zdjecia z torres zeby zrozumiec jak rozne formacje sie zrobily.

Mysle ze po islandii los glaciares zrobi na tobie wrazenie ale Torres nie wiem. Islandia jest chyba bardziej spektakularna.

A kijki mozna wypozyczyc. Nie wiem czy na poklad samolotu pozwola brac.

• http://niesmigielska.com/ nieśmigielska.com

mama geograf, ale super. o to to, właśnie chciałabym przeczytać taka książkę o islandii, ale zeby byla popularnonaukowa. dokumenty na youtubie i podręczniki szkolne mi nie wystarczają, a z kolei z takiego akademickiego kolosa nic nie zrozumiem. idę szukac!

• http://www.thefleetingday.com/ Malgosia Frej

My w ten weekend jedziemy pod namiot na Skye. Ide na twojego bloga zobaczyc jakie miejsca odwiedzic :)

• Milena

Piekne zdjęcia. Lodowce dla mnie rowniez sa fascynujące.
    Mam pytanie z innej beczki.Jestem na etapie przeprowadzki z Angli do Edynburga i moze moglabys podzielic sie krotka opinia o dzielnicach w Edynburgu.Gdzie warto zamieszkac , a co lepiej omijac?
    Pozdrawiam serdecznie

• http://www.thefleetingday.com/ Malgosia Frej

dzielnic do unikania nie ma wielu w Edynburgu. sama nie zamieszkalabym na: Muirhouse i Granton. moje ulubione dzielnice to Stockbridge, New Town, Marchmont i Bruntsfield

mnie j ulubione ale tez fajne to: Fountainbridge, Newington, Tollcross, Broughton

duzo Polakow mieszka na : Leith, Gorgie, Dalry – to spoko miejsca ale nie tak uroliwe jak te wymienione wyzej. powodzenia z przeprowadzka!

• Milena

Dzieki!

• Pingback: Goniąc lodowce - Rejs fiordem Ultima Esperanza - The Fleeting Day()

• Pingback: Trzy mysli na trzy trymestry ciąży - The Fleeting Day()